torsdag 20 mars 2008

Kinarestauranger

Ofta när jag besöker kinesiska restauranger så får jag en fråga.

En och samma fråga.
- Är du från Kina? frågar dom leendes.
Jag svarar artigt som det är, att jag inte är därifrån. Och då ruttnar samtalet helt, och deras ansikten stelnar. Jag får liksom för mig att de får en fientlig inställning gentemot mig och mitt asiatiska utseende. Att jag är från ett land som legat i krig med deras. Att nu jävlar ska dom ge igen och lägga råttgift i min mat.

Jag försöker sen vifta bort min befängda tanke, och sätter mig vid ett bord och inväntar maten. När den väl kommer in så blir jag ofta förskräckt över hur slarvigt maten är upplagd, och jag kan inte undgå servitrisens sura min. Bakom disken några meter bort iakttar en annan anställd mig med bitter uppsyn, kanske redo att harpunera mig när jag sätter tänderna i den friterade kycklingen.

Jag känner att jag måste bli färdig med maten snabbt och blandar maten på tallriken hejvilt. Då börjar dom att stirra ännu mer, som att dom tror att jag på min tallrik har försökt att visualisera massakern i Nanking, som en slags pik mot dom - att jag menar att "Nu jävlar ska dom där kineserna få".

När jag väl börjar trä på mig jackan igen för att sticka fort som fan därifrån, så bugar dom och tackar för mitt besök och önskar mig en fortsatt trevlig dag. Det är först då som jag stannar upp och inser att det inte är som jag fick för mig, dom är inte alls fientligt inställda mot mig.

Det är jag som är fientligt inställd mot dom.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här sitter jag och ler som ett fån. Klockren XD

Anonym sa...

kunde inte sagt det bättre själv ;)

Anonym sa...

underbart skrivet

//hemlig beundrare XXXX